Turmad – forbered dig hjemme og nyd det ude

Jeg har så meget at fortælle om turmad, at jeg næsten ikke ved hvor jeg skal starte. Der er ikke noget der er rigtigt eller forkert, men måske er der noget der er smartere end andet.

For mig findes der 3 overordnede måder at tænke turmad på:

  1. Køb det hele færdigpakket og klar til turen
  2. Lav det hele selv ude på turen
  3. Lav det hele selv inden turen

Jeg vil ikke fortælle så meget om færdigpakket turmad. Dette er en nem løsning, kan fungere godt på alle slags ture, smager ok, men er forholdsvis dyrt. Det vigtigste jeg vil sige om færdigpakket turmad er, hvis køb af dette gør at du kommer afsted på tur, så gør det! Hvis tanken om at forberede maden afskrækker dig og afholder dig fra at komme ud, så er færdigpakket turmad en rigtig god løsning. Jeg bruger det også selv på kortere ture eller hvis jeg tager på tur med forholdsvis kort varsel.

“Rigtig turmad”

Jeg vil i virkeligheden heller ikke i dette opslag fortælle så meget om det at lave mad ude på tur. Jeg synes det kan være rigtig hyggeligt at lave mad ude på tur, hvis det fx er en sheltertur med en gruppe, hvor vi kan parkere bilerne tæt på og dermed ikke skal slæbe det for langt. Der er noget hyggeligt og socialt over at bruge tid i lejren og tilberede maden sammen over bål, grill, trangia eller lign. Her kan alt slags mad lade sig gøre. Ulempen ved at skulle lave maden ude på tur, er at det fylder og vejer meget og kræver mere køkkenudstyr.

“Hjemmelavet turmad”

I stedet vil jeg hellere inspirere jer til at gå i gang med at lave turmad selv hjemmefra. Det kan gøres nemt og billigt, og så har du stor indflydelse på smagen. Den største ulempe ved at lave maden selv, er at det kræver forberedelsestid før turen, men jeg vil hellere have lækker hjemmelavet mad med på tur, og bruge tiden før jeg tager på tur, så jeg på tur kan nyde og koncentrere mig om at være ude. Skal man bevæge sig langt og være selvforsynende, så skal man huske på, at man selv skal bære det. Jo længere tid du er afsted, desto vigtigere bliver det derfor at du ikke har for meget med. For mad er tungt!

Derfor vil jeg i dette opslag gerne sætte nogle tanker i gang hos dig om hvordan turmad kan udtænkes, forberedes og organiseres. Senere vil jeg lave en serie af opslag om turmad med opskrifter og inspiration til simple måltider ud fra nogle af de erfaringer jeg selv har gjort mig. Vigtigst af alt, er at du gør dig nogle erfaringer selv og finder ud af hvad du gerne vil spise på tur, hvilken type mad der passer til dine ture og hvor meget du spiser. For dette er individuelt, og det med smagen er vigtigt så du faktisk får spist nok på især længere ture.

Det skal være lækkert og nemt

Det skal være nemt. Jeg har ét princip der gælder for alt mit turmad. Når jeg er på tur, vil jeg gerne bruge dagen i bevægelse, så derfor skal maden være nem at tilberede, da jeg ikke vil bruge tid i lejren på madlavning. Derfor går jeg efter princippet om, at alt min mad skal blive spiselig kun med brug af vand (koldt eller varmt). Dvs. at jeg aldrig har brug for at skulle varme maden op i en gryde, men kan nøjes med at hælde kogende vand over maden. Den primære grund til dette er i virkeligheden at jeg hader at vaske op, og en gryde der kun har kogt vand skal aldrig vaskes op 🙂 Af samme grund har jeg heller ikke et decideret spisesæt med på tur.

Det eneste jeg har med på tur er en ske, en kop og en tom pose fra frysetørret mad. Jeg pakker alt min mad i fryse/kogeposer som jeg kan spise direkte fra. For at gøre det lidt nemmere og holde maden lidt varmere, så har jeg gemt nogle poser fra frysetørret mad. Altså jeg har spist maden i posen, vasket den og bruger den derefter som ”tallerken” på alle mine ture. Her i sætter jeg så min frysepose/kogepose og spiser ud af den.

Derudover pakker jeg alt min mad i dagsrationer, så jeg ved hvad jeg har til hver dag. På denne måde spiser jeg hverken for meget eller for lidt, eller bliver fristet til at spise hele ugens snacks på én gang. Det giver også et godt overblik over hvor meget jeg spiser og om der skal justeres til næste gang jeg er på tur.

Nemt og ukompliceret

Det behøver ikke at være kompliceret at lave turmad. Morgenmad findes i mange versioner. Her er det vigtigt at du finder en god blanding du gerne vil spise alle dage og evt. noget der kan spises både varmt og koldt. Har du fx haft en kold nat i soveposen kan det være lækkert at din morgenmad også kan spises varm. Jeg bruger altid havregrynsblandinger bestående af havregryn, rosiner, tørrede æbler, mandler, mælkepulver, kanel og nogen gange for variationens skyld, så bliver der brugt tranebær, peanuts eller kokos. Disse blandinger kan fungere med både koldt og varmt vand og fungerer derfor godt hele året. Jeg blander dem hjemmefra i kogeposer, så jeg kan spise direkte fra posen og dermed ingen opvask 🙂

Min frokost varierer lidt mere end min morgenmad, men uanset hvad jeg har med til frokost, er den pakket på en måde, så det kan blive ”walking-lunch” – altså mad der kan spises mens du bevæger dig. Nogen gange medbringer jeg kun snacks og kager til frokost og andre gange har jeg noget mere almindelig frokost med. Det mest almindelige jeg tager med på tur er brød, ost og pølse. Om vinteren skal man huske at tænke over kulden, så her vælger jeg gerne en fed/blød ost og pølse, mens jeg om sommeren skal tænke over varmen, så her vælger jeg en mere tør/hård ost og knap så fed pølse. Både sommer og vinter har jeg ofte samme slags brød med.

Loganbrød

Mange kender nok loganbrødet, som er en meget tør type brød der holder utrolig længe. Denne har jeg også brugt på mange af mine ture, men efterhånden som jeg tog på flere og flere ture, så blev jeg mindre og mindre fan af dette meget tørre brød. Derfor bager jeg stort set altid stenalderbrød forud for vores ture. Det består af mange forskellige slags nødder/kerner, og så er det æg og olie der holder brødet sammen. Det kan også piftes med lidt tørret frugt. Dette er et brød rigt på smag og bliver ikke tørt. Det har selvfølgelig ikke så lang holdbarhed på denne type brød, men det kan sagtens holde en uge og lidt til.

Som alternativ til brød, ost og pølser, så har jeg arbejdet meget med madmuffins og riskager. Alt sammen anrettet i mindre portioner, så det nemt kunne spises på vejen. Jeg har gjort mig mange blandede erfaringer med dette alternativ, så det har fået et helt blogopslag for sig selv her.

Aftensmad

Der findes mange versioner af aftensmad også. Som jeg har nævnt tidligere, så vil jeg gerne undgå opvask og kun bruge kogende vand. Jeg bruger to forskellige metoder i forhold til forberedelse af aftensmad, afhængig af hvor meget tid jeg har og hvor længe jeg skal være på tur. Hvis man ejer en tørremaskine/dehydrator, så har man mulighed for at tørre sine egne retter. Her kan de fleste simple gryderetter dehydreres, hvis man bare tænker på at alle grønsager skal være små og kødet gerne være hakket. Jeg synes retterne taber lidt smag når de bliver dehydreret, så derfor tilføjer jeg gerne lidt ekstra smag til retten.

Som tilbehør til gryderetten, så fungerer kartoffelmospulver, minutnudler, couscous, ris og supperhornsnudler rigtig godt. Det meste kan bare blandes direkte i den tørrede gryderet. Ris og supperhornsnudler, kan dog have svært ved at blive nok, med kun kogende vand, så derfor koger jeg altid disse først for derefter at tørre dem igen. Det kan virke lidt absurd at tilberede dem og så tørre dem igen, men det virker! De hydrerer meget bedre på denne måde og tilberedningstiden bliver kortere. Du kan også vælge at blande ovenstående i gryderetten inden du tørrer den og så tørre det hele sammen. Dette fungerer også.

Når jeg har tørret en ret smider jeg altid en spiseske sødmælkspulver og lidt salt i, inden jeg pakker den. Sødmælkspulveret er med til at give en lækker cremet smag og det kan alle retter tåle 🙂 Igen bliver dette pakket i kogepose, så jeg kan spise direkte af posen.

Forbereder jeg maden lang tid før jeg skal bruge det, smider jeg det i fryseren indtil jeg skal bruge det. Holdbarheden er rigtig god hvis man får tørret det godt, men for mig er det en god sikkerhed at det ligger i fryseren hvis der går mere end et par uger til det skal bruges.

Den helt simple

En endnu mere simpel løsning, dog med lidt lavere holdbarhed, er uden brug af tørremaskine og kan tilberedes hurtigt. Retten består af 3 hovedingredienser:

  • Hårdt stegt hakkekød
  • Nudler, couscous eller kartoffelmospulver
  • Smag i form af suppebreve

Køb en pakke hakket kød og steg det hårdt på panden uden fedtstof. Fedtstof bliver ofte harsk overtid, så steg det på en tør pande og vælg gerne fedtfattigt kød. Her er målet at stege kødet hårdt, men lige inden det bliver brændt. Pointen er nemlig at stege kødet tørt for væske. Køl derefter kødet ned og bland det med nudler, couscous eller kartoffelmospulver og et suppebrev. Til sidst tilføj lidt salt og sødmælkspulver og vupti, så har du turmad. Vil du gøre det en anelse mere lækkert, så kan du tilføje nogle tørrede grønsager. Det er faktisk muligt at købe tørrede grøntsager i de fleste større dagligvarebutikker, men også på nettet som fx her.

Som det sidste, er det vigtigt at have snacks med på tur og her er der plads til mange individuelle tilpasninger. Det man skal være mest opmærksom på i forhold til snacks er den temperatur du er ude i. Om sommeren kan ting smelte og om vinteren kan ting fryse. Husk at det er nemmere at varme ting op end at køle ting ned på tur. Om sommeren kan chokolade være noget rigtig griseri, men er dette alligevel din favorit, så kan et godt råd fx være at tage med M&Ms. Her er den farvede sukkerskal utrolig god til at holde på chokoladen, selvom det er varmt, så her kan du for det meste undgå chokolade over det hele.

Om vinteren er det især dine tænder du skal passe på. Overvej om dine snacks kan fryse eller put dem i lommen en halv time før du skal have dem, så de ikke er sten hårde og koster dig en tand. Overvej at medbringe cookies. Disse er rigtig gode til ikke at fryse. På de fleste af vores ture, både sommer og vinter, så bager vi ofte sirupskage. Denne indeholder rigtig meget sukker og sirup og fryser stort set ikke. Derudover så holder den en fast konsistens, selv når det er varmt, så den fungerer rigtig godt om sommeren også.

Husk også at drikke

Husk også at tænk over hvad du drikker på tur. Har du svært ved at drikke nok, så tilføj smag til dit vand. Du kan fx købe meget koncentreret saft, hvor få dråber, kan forvandle vand til smagfuldt saft. I sportbutikkerne kan du også finde brusetabletter med smag, som over i købet giver dig lidt elektrolytter. Derudover er kaffe, the og kakao altid lækkert, men tænk over hvor meget emballage det er pakket i.

7 gode råd i forhold til turmad:

  1. Tænk formålet med din tur ind i din turmad.
  2. Overvej “walking-lunch”
  3. Opvask er sjældent sjovt, så tænk i løsninger hvor du kan springe dette over.
  4. Gør dig erfaringer og find en mængde der passer dig. Stol på at du har mad nok med.
  5. Husk af skrald skal med dig videre, så pak om så du har mindst muligt affald.
  6. Får du ikke drukket nok, så tænk på smag til vandet
  7. Pak dagsrationer

Håber at flere af jer at blevet inspireret til at komme i gang med turmad. Det er vigtigt at huske på, at dette bare er mit udlæg af hvordan du kan tænke din turmad. Hvis tilberedning af turmaden er en større del af din fornøjelse på tur, så er der mange flere muligheder for at give det mere fokus. Jeg elsker god mad, men på tur vil jeg hellere være aktiv så længe så muligt og ikke sidde for meget i lejren.

Glæd jer til senere, hvor der kommer en spændende serie om turmad med fokus på opskrifter til ”walking-lunch” og tørring af mad.

Skriv et svar

Shopping cart

0
image/svg+xml

No products in the cart.

Continue Shopping